Saturday, July 28, 2012

۝ ALANGKAH UNTUNGNYA JIKA AKULAH MAYAT ITU ۝


Kisah 7

Nabi s.a.w. turut serta berangkat ke Tabuk untuk suatu peperangan. Pada suatu malam, Baginda tidur bersama-sama para sahabat.
Ibn Mas’ud menceritakan, “Pada malam itu aku terjaga. Aku melihat tempat tidur Rasulullah dan mendapati Baginda tiada di tempat tidurnya. Aku meletakkan telapak tanganku di atas tempat tidur Baginda dan terasa sejuk. Kemudian, aku melihat tempat tidur Abu Bakar, juga kosong. Begitu tempat tidur Umar, juga kosong.
Tiba-tiba aku melihat satu cahaya daro khemah di hujung markaz. Aku mendekatinya. Ada sebuat kubur yang telah digali. Aku melihat ada Rasulullah di dalamnya dengan air mata Baginda menitis keluar.
Baginda menghadap kiblat sambil mengangkat kedua tangannya dan berdoa: “Ya Allah, aku telah meredhainya, maka redhailah dia.”
Ibn Mas’ud bertanya, “Siapakah orang ini?”
Para sahabat lain menjawab, “Saudaramu, Abdullah Zul Yadain. Dia meninggal pada awal malam.”
Ibn Mas’ud berkata, “Alangkah untungnya jika akulah mayat itu.”

[Abdullah bin Mas’ud bin Ghafil al-Huzali dipanggil “Abu Abdir Rahman”. Sahabat keenam paling awal masuk Islam. Ikut serta dalam semua peperangan Rasulullah s.a.w. Berjaya membunuh Abu Jahal dalam perang Badar. Meninggal di Madinah pada tahun 32H dan dimakamkan di Baqi’.]

[Nama sebenar Abu Bakar as-Siddiq ialah Abdullah bin Utsman bin Amir bin Amru bin Ka’ab. Dikenal dengan Abdullah bin Abu Quhafah. Gelaran ‘as-Siddiq’ merujuk kepada pendiriannya yang membenarkan semua peristiwa berlaku kepada Rasulullah dalam peristiwa Israq dan Mikraj. Meninggal pada 13H, ketika berusia 63 tahun.]

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.