Wednesday, January 23, 2013

Maulidur Rasul

Assalamualaikum... Selamat Menyambut Maulidur Rasul 1434H/2013

Tanpa kita sedar, Maulidur Rasul menjelma lagi, bagi yang mengingati Maulidur Rasul Alhamdulillah, bagi yang terlupa maka kita ingat-ingatkanlah...

Alhamdulillah, dengan adanya laman sosial, sekurang-kurangnya kita boleh saling ingat mengingati antara satu sama lain, pelbagai post yang saya lihat cukup mengingatkan saya kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW...

Terlanjur saya masukkan entry baru hari ini, saya nak kita sama-sama renung dan hisab diri kita, selama ini, jika dalam sehari berapa banyak kita ingat pada Nabi Muhammad? Usah kita kira bacaan selawat ke atas Nabi Muhammad dalam solat, tetapi kita kira berapa banyak kita ingat pada Rasulullah, sedang kita hanya ketawa, sibuk dengan kerja, lalai kerana hiburan dunia dan sebagainya.
Rasulullah meninggalkan kita, namun Baginda mengingati kita, biarpun saat pemergiannya bertemu kekasih abadi, Baginda masih ingat pada umatnya! Begitu kasih Rasulullah pada kita yang lalai dari mengingat Baginda.

تَرَكْتُ فِيْكُمْ اَمْرَيْنِ مَا اِنْ تَمَسَكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوْا اَبَدَ
كِتَابَ اللهِ وَسُنَّتِى
Ku tinggalkan kepadamu (umat Islam) dua pusaka abadi, apabila kamu berpegang kepadanya
nescaya kamu tidak akan sesat ,iaitu Kitab Allah (Al Quran) dan Sunnahku

Entry kali ini saya tidak mahu menaip panjang-panjang, cukuplah sekadar peringatan bersama..

Daripada Anas bin Malik r.a., Nabi s.a.w. bersabda: "Bagi setiap nabi terdapat doa (yang telah dikabulkan di dunia) untuk umatnya. Tetapi aku telah menyimpan doaku sebagai syafaat untuk umatku pada hari kiamat."
( Riwayat al-Bukhari dan Muslim )

Nak syafaat dari Rasulullah SAW? Jom amalkan berselawat...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.